Blog kategorie
Blog wpisy
Znaczenie cytruliny w diecie sportowców

Szeroka dostępność różnego rodzaju suplementów mających na celu zwiększenie wydajności treningu i przyrostu tkanki mięśniowej sprawia, że często ciężko jest wybrać ten najbardziej skuteczny. Obecne produkty zawierają w sobie różne substancji, wiele z nich wciąż nieznanych dla przeciętnego bywalca siłowni. Jednym z często pojawiających się składników jest cytrulina. W dzisiejszym wpisie przedstawimy, czym właściwie ona jest i jakie ma znaczenie w diecie sportowców.

Czy można zbudować mięśnie z białka roślinnego?

Od soczewicy, przez orzechy, aż po innowacyjne produkty takie jak tofu i tempeh – białka pochodzenia roślinnego w końcu stały się elementem współczesnej diety niemal każdego człowieka. Wzrost zainteresowania wegetarianizmem i weganizmem dodatkowo zwiększa popyt na poszukiwanie alternatywy dla produktów odzwierzęcych. Sportowcy jednak często zadają sobie pytanie, czy można zbudować masę mięśniową na diecie wykluczającej mięso i nabiał? W tym wpisie zgłębimy temat białka roślinnego i wyjaśnimy, jak można skutecznie wykorzystać je do wspierania zdrowia mięśni i ogólnej kondycji fizycznej.

Dlaczego warto suplementować wapń?

W wieku dziecięcym wielu z nas było zachęcanych do jedzenia brokułów, mleka i ryb. Wynikało to z faktu, że wszystkie te produkty spożywcze są cennym źródłem naturalnego wapnia. Czy pierwiastek ten faktycznie jest tak istotny dla ludzkiego organizmu?

Promocje
100% ISO Whey Clear Drink
100% ISO Whey Clear Drink
149,99 zł 109,90 zł
BOX Prezentowy DODA D'EAU
BOX Prezentowy DODA D'EAU
428,94 zł 389,99 zł
WPC 80 Lactose free
WPC 80 Lactose free
75,00 zł 69,99 zł

Suplementacja korzenia kudzu w procesie odchudzania - dlaczego warto?

Kudzu - znane również jako Pueraria lobata lub opornik łatkowaty - jest rośliną leczniczą, którą od wieków wykorzystuje się w tradycyjnej medycynie chińskiej i japońskiej. W ostatnich latach zyskała ona popularność na Zachodzie jako naturalny suplement wspomagający odchudzanie. Czy korzeń kudzu faktycznie może okazać się wsparciem podczas redukcji? Jak go stosować, aby cieszyć się szybszą, a przy tym bezpieczną redukcją masy ciała i obniżeniem poziomu tkanki tłuszczowej? Na te pytania odpowiemy w dzisiejszym wpisie.

Czym jest kudzu?

suplement z korzeniem kudzuKudzu jest rośliną pnącą pochodzącą z Azji południowo-wschodniej, chociaż rośnie naturalnie także w Japonii i Oceanii. Jest znana ze swojej szybkiej zdolności do wzrostu - kłącza osiągają długość nawet do 30 metrów, co w niektórych regionach świata uczyniło ją gatunkiem inwazyjnym. We wschodniej Europie, Afryce południowej i Ameryce Północnej kudzu ma status wyjątkowo uporczywego chwastu. Z kolei w miejscach naturalnego wzrostu jest powszechnie używana w medycynie tradycyjnej, a także w kuchni. Jest jednak jedna konkretna część tej rośliny, której naukowcy poświęcają szczególnie dużo uwagi. Mowa tutaj o korzeniu kudzu znajdującym zastosowanie w fitoterapii i profilaktyce wielu różnych chorób.

Korzeń kudzu zawiera wiele bioaktywnych składników, w tym izoflawony takie jak daidzeina, genisteina i pueraryna. Od wielu lat są one badane pod kątem ich potencjalnych korzyści zdrowotnych, w tym działania antyoksydacyjnego i przeciwzapalnego. Daidzeina i genisteina, należące do grupy fitoestrogenów, wykazują właściwości antyoksydacyjne i potencjalne korzyści w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych. Z kolei pueraryna, czyli kolejny ważny składnik aktywny korzenia kudzu, była badana w kontekście wpływu na metabolizm oraz wspomaganie pracy serca i jego mięśni. Właściwości kudzu i jego korzenia sprawiają, że coraz więcej osób - zarówno młodszych, jak i starszych - decyduje się na włączenie go do codziennej suplementacji. Na samym początku wpisu wspomnieliśmy jednak o tym, że ekstrakt z opornika łatkowatego może być stosowany jako wsparcie w redukcji masy ciała. Na ile jest to prawda, a na ile placebo? Jak wykazują badania, suplementacja korzenia kudzu faktycznie mieć wpływ na przyśpieszenie procesu odchudzania.

Korzeń kudzu na odchudzanie - czy to działa?

Istnieją dwa badania naukowe - a przynajmniej na dzień publikacji tego wpisu - które potwierdzają korzystny wpływ korzenia kudzu na odchudzanie. Jedno z nich zostało przeprowadzone na grupie otyłych Japończyków i wykazało ono, że regularne spożywanie żywności zawierającej ekstrakt z korzenia kudzu przez 12 tygodni prowadziło do obniżenia BMI oraz zmniejszenia obszaru tłuszczu trzewnego, bez wpływu na tkankę tłuszczową podskórną. Co ciekawe, efekt redukcji tłuszczu trzewnego był niezależny od płci uczestników. To wskazuje na specyficzne działanie ekstraktu z korzenia kudzu na tłuszcz trzewny, który jest uznawany za szczególnie szkodliwy w kontekście chorób metabolicznych i sercowo-naczyniowych. Inne badanie natomiast przeprowadzono na myszach z otyłością, którą wywołano wdrożeniem wysokotłuszczowej diety. W celu sprawdzenia skuteczności suplementacji korzenia kudzu na odchudzanie gryzoniom zaczęto podawać niskokaloryczne pożywienie z dodatkiem ekstraktu z opornika łatkowatego. Po kilku tygodniach stwierdzono, że suplementacja znacząco zmniejszała masę ciała i masę białej tkanki tłuszczowej, a także zmniejszała stłuszczenie wątroby u myszy. Te wyniki są szczególnie ważne dla osób zmagających się z nadwagą. Stłuszczenie wątroby jest bowiem nieuniknionym skutkiem nadprogramowych kilogramów i może prowadzić do poważnych komplikacji zdrowotnych.

Badania te rzucają nowe światło na potencjalny wpływ korzenia kudzu na odchudzanie. Pozwalają one wysnuć wnioski na temat udziału ekstraktu korzenia kudzu w procesie hamowania lipogenezy w wątrobie i stymulacji lipolizy w białej tkance tłuszczowej. Trzeba jednak pamiętać o tym, że kilka badań nie stanowi podstawy ku temu, aby uznać korzeń kudzu za niezawodny środek na nadwagę - nie należy więc oczekiwać magicznych, błyskawicznych efektów. Czy to oznacza, że suplementowanie ekstraktu z opornika łatkowatego nie ma sensu? Absolutnie nie. Roślina ta ma też wiele innych właściwości zdrowotnych, o których wspomnieliśmy wcześniej. Warto więc sięgnąć po korzeń kudzu nie tylko na odchudzanie, ale też dla wsparcia prawidłowej pracy serca - czyli aspektu zdrowia bardzo ważnego dla osób aktywnych fizycznie.

[products=1823]

Korzeń kudzu - gdzie kupić i jak go suplementować?

Z racji tego, że korzeń kudzu cieszy się coraz większą popularnością w Europie, jego dostępność rośnie z roku na rok. Można go znaleźć w wielu sklepach ze zdrową żywnością, aptekach oraz w sklepach internetowych z naturalnymi suplementami diety. Przy zakupie korzenia kudzu warto jednak zwrócić uwagę na renomę producenta i skład produktu. Ważne jest to, aby zawierał jak najwięcej ekstraktu z kudzu i korzenia tej rośliny. Suplement ten jest dostępny w różnych postaciach, w tym w formie kapsułek i płynnego ekstraktu. W sklepach i aptekach można znaleźć też kudzu i jego korzeń cięty, który można zalać gorącą wodą. W ten sposób powstaje aromatyczny napar o cierpkim, lekko słodkim smaku idealny do posiłku.

Warto jednak pamiętać o tym, że suplementacja korzenia kudzu na odchudzanie wymaga konsultacji z lekarzem lub farmaceutą. Badania wykazują bowiem, iż jego ekstrakt nie może być łączony z poszczególnymi substancjami - np. lekami przeciwzakrzepowymi lub przeciwcukrzycowymi. Przyjmowanie suplementów z korzeniem kudzu podczas stosowania farmakoterapii może osłabić jej efekty lub wywołać efekty uboczne. Jeśli lekarz bądź farmaceuta nie zauważą żadnych przeciwwskazań, preparat należy stosować według zaleceń specjalisty bądź instrukcji dołączonej do opakowania. Ważne jest też to, aby pamiętać, że suplementy nie powinny zastępować zróżnicowanej diety i zdrowego stylu życia, a ich stosowanie powinno być częścią zbilansowanego podejścia do zdrowia i odchudzania. Suplementacja korzenia kudzu nie przyniesie więc efektów, jeśli będzie jej towarzyszyła wysokotłuszczowa dieta i znikoma aktywność fizyczna.

Źródła:

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa (Paczkomaty InPost) już od 299,99 zł.
Wersje językowe
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium