Kategorie
Blog archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Co to są aminokwasy egzogenne EAA? 0

Aminokwasy egzogenne (z ang. EAA – essential amino acids) to osiem aminokwasów (niektóre źródła podają dziewięć lub nawet dziesięć),  których organizm człowieka oraz innych ssaków nie potrafi samodzielnie wytwarzać i muszą one być dostarczane wraz z pokarmem, ponieważ szybko ulega wyczerpaniu pula białek ustrojowych, która może być ich źródłem.

aminokwasy eaa

Jedynym pochodzeniem EAA jest rozpad białek pokarmowych, który następuje pod wpływem działania enzymów proteolitycznych takich jak trypsyna, pepsyna, chymotrypsyna, elastaza, aminopeptydaza i karboksypeptydaza. Nazywa się również tę grupę aminokwasami niezbędnymi lub niezastępowalnymi. Należą do nich: izoleucyna, leucyna, lizyna, metionina, fenyloalanina, treonina, tryptofan i walina. Wyróżnia się także aminokwasy względnie (warunkowo) egzogenne do których zaliczamy histydynę, argininę, cysteinę, tyrozynę oraz serynę. Są one wytwarzane w organizmie, jednak nie zawsze w wystarczającej ilości, a dotyczy to głównie okresu intensywnego wzrostu i rozwoju, a także choroby.

Przypuszcza się, że skład aminokwasów egzogennych w pokarmach będących źródłem białka jest czynnikiem determinującym zdolność do stymulacji procesów anabolicznych tkanki mięśniowej, dlatego też wszystkie EAA powinny być obecne w każdym posiłku w wystarczających ilościach w celu optymalizacji poposiłkowego procesu syntezy białek mięśniowych (z ang. MPS – muscle protein synthesis).

trening

Białka pochodzenia roślinnego zawierają mniejszą ilość aminokwasów egzogennych, aniżeli białka pochodzenia zwierzęcego. Jest to głównie związane z mniejsza zawartością aminokwasów takich jak lizyna, metionina i/lub leucyna. Niemniej jednak spożywanie większych ilości białka pochodzenia roślinnego w posiłku, a w następstwie tego także większych ilości aminokwasów niezbędnych (szczególnie leucyny) może zrekompensować mniejsze właściwości anaboliczne białek roślinnych w porównaniu do białek zwierzęcych. Niewątpliwie konsumpcja tak dużej ilości białka w pojedynczym posiłku (> 40 g) jest mało praktyczna, dlatego takie podejście może nie być najprostszym rozwiązaniem sytuacji, zwłaszcza wśród osób u których przyjmowanie  posiłków jest w pewnym stopniu utrudnione (np. u osób starszych).

Rekomendowane produkty:

Activlab produkty

 Mateusz Durbas

 Mateusz Durbas

 Dietetyk kliniczny i sportowy, autor licznych artykułów dotyczących żywienia i suplementacji

 Fundacja Godula-Hope w Rudzie Śląskiej

Poradnia Dietetyczna NUTRI CREATIVE w Krakowie 

 Strona oficjalnawww.mateuszdurbas.pl

 Facebookhttps://www.facebook.com/mateuszdurbasdietetyk/

 Instagramhttps://www.instagram.com/mateuszdurbasdietetyk/?hl=pl

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl