Wyszukaj artykuł

Blog kategorie

Blog wpisy

Suplementy wspomagające odporność

Sezon obniżonej odporności w pełni. Jedynym sposobem by uniknąć przeziębień i grypy jest wzmacnianie odporności. Rynek jest pełny produktów, które mają nam pomagać zwiększyć odporność czy łagodzić stan zapalny - czy wszystkie są godne uwagi?

Czym się różni BCAA od EAA

Aminokwasy to kluczowe elementy budujące białka. W zależności od funkcji jaką spełniają w żywieniu człowieka możemy je podzielić na trzy grupy: egzogenne, względnie egzogenne, endogenne. 

Promocje

GREEN Aminokwasy BCAA 2:1:1
GREEN Aminokwasy BCAA 2:1:1
19,00 zł 10,00 zł
szt.
Beta Alanine Drink
Beta Alanine Drink
3,99 zł 1,00 zł
szt.
Whey Protein 95 1500g + Drugi Gratis + Shaker
Whey Protein 95 1500g + Drugi Gratis + Shaker
238,02 zł 119,01 zł
Whey Protein 95 700g + Drugi Gratis + Shaker
Whey Protein 95 700g + Drugi Gratis + Shaker
138,00 zł 69,00 zł

Suplementacja cykliczna cz.6. - składniki aktywne środków termogenicznych

0

Na pewno spodziewaliście się tego - co innego masa i siła, a co innego redukcja tkanki tłuszczowej oraz „rzeźbienie” już wypracowanej masy mięśniowej. Oczywiście spalacze tłuszczu również stosujemy cyklicznie - jest wiele środków dostępnych na rynku dlatego omówimy dwie grupy suplementów opartych o nieco inne procesy, jednakże ułatwiających osiągnięcie tego samego celu. Dowiecie się też na co zwracać uwagę oraz jak to wszystko funkcjonuje - również jak dawkować i łączyć suplementy spalające należące do obu grup (termogeniki i lipogeniki, o których w kolejnej części).

Termogeneza, a termogeniki

W celu zrozumienia całego mechanizmu działania i skuteczności spalaczy tłuszczu będących tak zwanymi termogenikami, należałoby przyjrzeć się samemu procesowi zachodzącemu w naszym organizmie, a z którego korzystają owe suplementy. Sam mechanizm, a raczej cykl procesów fizjologicznych przebiega w naszym organizmie tak czy inaczej (np. gorączka lub tzw. termogeneza po posiłkowa) - w ich czasie energia zostaje, bardzo ogólnie rzecz ujmując, przełożona na energię cieplną (termiczną). Proces ten jednak można wykorzystać, stymulować oraz specyficznie ukierunkować na spalanie zbędnej, podskórnej tkanki tłuszczowej. Razem ze wzmożenie procesu termogenezy, podwyższa się temperatura naszego ciała, gdyż wytwarzana jest energia cieplna - podobnie wytwarzana jest energia użyteczna również podczas treningu aerobowego lub treningu na siłowni, co z kolei oznacza iż jest ona równie szybko wykorzystywana na cele bieżące. Można wyróżnić główne dwa typy termogenezy, które nas interesują:

• szybkie kurcze włókien mięśniowych (energia mechaniczna -> ciepło),
• po spożyciu posiłku, gdy organizm wytwarza większa ilości energii niezbędnej do procesów trawiennych, przez co wzrasta również ilość wytwarzanego ciepła po podaniu pokarmu,


Słyszeliście może o cAMP (cykliczny adenozyno-mono-fosforan) i receptorach adenozynowych? Bo to właśnie one biorą udział w procesach spalania tkanki tłuszczowej i dzięki tym przekaźnikom jesteśmy w stanie ukierunkować energię użyteczną, wytwarzaną podczas treningu na spalanie tłuszczu. Zebraliśmy trochę informacji, więc przyszła pora na lekkie uproszczenie i ujednolicenie wiadomości. Dzięki dostarczaniu z zewnątrz składników energetycznych, nasz organizm jest w stanie wytworzyć energię niezbędną do wszelkich przemian wewnętrznych oraz dodatkowo z optymalnych ilości tych składników, pokryć zapotrzebowanie energetyczne związane z wydatkowaniem „mocy” podczas ekstremalnego wysiłku. W tym celu wysokoenergetyczne składniki krążące w naszym organizmie, w wyspecjalizowanych miejscach ulegają spalaniu - termogeneza jest jakby, ogólnikowo mówiąc, efektem ubocznym procesów spalania tychże związków, co daje nam także możliwość ogrzania ciała oraz optymalizacji jego temperatury. Energia cieplna z reguły jest pozyskiwana na drodze spalania substancji o silnych właściwościach energetycznych, które dostają się do organizmu ze spożywanego pokarmu - jak mówiliśmy, można ten proces za pośrednictwem odpowiednich stymulanto-blokerów ukierunkować.

Czas przejść do konkretów.

Drugą formą pozyskiwania energii cieplnej jest ukierunkowanie procesów spalania wysokoenergetycznych substancji nie z pokarmów, a tych zmagazynowanych w w postaci tłuszczów zapasowych. Dlatego dobrze jest stosować się także do diety redukcyjnej chcąc zgubić kilogramy, gdyż deficyt kaloryczny związany bezpośrednio z ograniczeniem dostarczania składników energetycznych, sprzyja także odpowiedzi termogenicznej typu ukierunkowanego (również podczas niezwykle istotnych w tym okresie ćwiczeń aerobowych). W tym celu po zgłębieniu szeregu procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie i przy jednoczesnym skorzystaniu z ich mechanizmu, stworzono na podstawie wielu aktywnych składników skuteczne preparaty o nazwie termogeniki. Ich działania polega na polepszeniu metabolizmu oraz stymulacji procesów spalania wysokoenergetycznych związków znajdujących się w tłuszczu zapasowym, co skutkuje zredukowaniem ilości podskórnej tkanki tłuszczowej, szczególnie w warunkach deficytowych pod kątem kalorii spożywanych. Zaliczamy je do suplementów cyklicznie stosowanych, gdyż organizm może zaadaptować się i przyzwyczaić do działania określonych składników aktywnych produktów, co poskutkuje zmniejszeniem ich efektywności na tle spalania tkanki tłuszczowej. Poza tym w okresie cyklu przy jednoczesnym wzmożeniu termogenezy przez warunki dietetyczne i wykorzystanie treningu aerobowego, nie ma potrzeby na jego przedłużanie - cykl zazwyczaj zostaje osiągnięty. Ponadto co za dużo to nie zdrowo - nie popadajmy w paranoję. Środki termogeniczne dodatkowo blokują poniekąd receptory edonozyny, co z kolei wpływa pozytywnie na dalszą pracę odnośnie spalania zgromadzonej tkanki tłuszczowej. Bardzo często w składzie tego typu spalaczy tłuszczu znajduje się antagonista adenozyny, czyli kofeina - działa przeciwstawnie do adenozyny, blokując w pewnym stopniu jej receptory i można powiedzieć intensyfikuje działanie cAMP (cykliczny adenozyno-mono-fosforan - będący przekaźnikiem).

Ze względu na swój skład, spalacze termogeniczne poza zredukowanie zasobów tłuszczowych organizmu, pobudzają na tle układu nerwowego, zmniejszają bodźce bólowe oraz intensyfikują koncentrację. Wraz z ich przyjmowaniem, przy uaktywnieniu się ich działania, może wzrosnąć ciśnienie krwi oraz sama temperatura, a co za tym idzie częstotliwość skurczów serca - nie polecamy zatem osobom, które mają problemy z układem krążenia, sercowo-naczyniowym, czy nerwowym. Dla tych osób polecamy aktywatory metabolizmu oraz wspomagacze transportu kwasów tłuszczowych, o których przeczytacie w kolejnej części cyklu artykułów. Jakich efektów możemy się spodziewać po stosowaniu termogenicznych spalaczy, jako zdrowi ludzie chcący zrzucić zbędny tłuszcz? Sprawdźcie poniżej:

• Stymulacja procesów metabolicznych.
• Przyspieszona przemiana materii.
• Zwiększona koncentracja oraz zintensyfikowanie energetycznych możliwości treningowych.
• Zmniejszenie rezerw tłuszczowych organizmu.
• Pobudzenie na treningu.

Aktywne składniki spalaczy

Jak już wspominałem wyżej, preparaty te są suplementami o kompleksowo dobranym szeregu składników aktywnych, które wykazują działanie synergiczne względem obranego przez nas celu - redukcji tkanki tłuszczowej. Wyróżnić można następujące składniki aktywnie i efektywnie wpływające na spalanie tłuszczu oraz zarazem znajdujące się w dobrych preparatach termogenicznych:

Ekstrakty z liści zielonej herbaty [katechiny zawarte w tym składniku nasilają procesy termogenezy, hamując odkładanie się tkanki tłuszczowej przy jednoczesnym zintensyfikowaniu spalania kwasów tłuszczowych i redukcji komórek lipidowych - spełniają się także świetnie w roli przeciwutleniaczy, co również wpływa pozytywnie na osiągnięcie założonego przez nas celu].
Kofeina i guarana [jako antagonista adenozyny przyspiesza przemianę materii, pobudza na tle układu nerwowego zwiększając koncentrację, intensyfikuje uwalnianie kwasów tłuszczowych do postaci wolnej krążącej w krwioobiegu przez co mogą zostać wyłapane i poddane spalaniu - dodatkowo wpływa to na lepsza rozporządzenie pozostałymi dwoma głównymi składnikami pokarmowymi, czyli białkami i węglowodanami].
Ekstrakty z gorzkiej pomarańczy [intensyfikują tempo przemiany materii przy zwiększeniu ilości kwasów tłuszczowych biorących udział w przemianach energetycznych - tym samym nieznacznie hamuje apetyt w czasie stanu deficytu kalorycznego diety redukcyjnej].
L-karnityna [zwiększa transport kwasów tłuszczowych długołańcuchowych i daje im możliwość przedostania się przez wewnętrzne błony mitochondrialne w celu spalenia cząsteczek tłuszczowych - następnie na drodze kolejnych procesów wraca do macierzy; wpływa także na wydolność organizmu].
L-Tyrozyna [sprzyja zachowaniu optymalnego nastroju, który z reguły ulega zaburzeniom i w efekcie dochodzi do jego wahań podczas dużego deficytu kalorycznego oraz stanom głodu].

Substancje aktywne suplementów termogenicznych są zazwyczaj izolowane i pozyskiwane ze składników roślinnych - w pożywieniu oczywiście istnieją także składniki produktów, które wpływają na procesy termogenezy, spalania tłuszczu oraz poprawę prac metabolicznych, a co za tym idzie intensyfikację procesów energetycznych. Bardzo często wykorzystuje się w suplementach również ekstrakty z pikantnych lub gorzkich przypraw/roślin, na przykład ekstrakt z pieprzu czarnego lub pieprzu cayenne (które de facto wpływają w pewien sposób na chwilowe podniesienie temperatury ciała). Tym samym spalacze wzbogacone są o szereg aminokwasów oraz składników witaminowo-mineralnych wspomagających procesy metaboliczne i ułatwiających transportowanie i spalanie kwasów tłuszczowych na drodze przemian biochemicznych wewnątrz organizmu - warto wspomnieć również o wykorzystywaniu chromu w różnych postaciach w celu ograniczenia wydatkowania cukrów do procesów energetycznych, co sprzyja de facto ukierunkowaniu organizmu na wydatkowanie tłuszczu zapasowego w celach energetycznych.

Dawkowanie polecanych produktów:

Ativlab Machine Man Burner:
• 2 kaps. przed pierwszym posiłkiem + 2 kaps. przed posiłkiem głównym (może to być posiłek będący odpowiednikiem posiłku przed lub po treningowego)
• 2 kaps. przed pierwszym posiłkiem + 2 kaps. na 20-30min przed treningiem

Activlab Thermo Shape 2.0:
• 1 kaps. przed pierwszym posiłkiem + 2 kaps. przed posiłkiem głównym (może to być posiłek będący odpowiednikiem posiłku przed lub po treningowego)
• 1 kaps. przed pierwszym posiłkiem + 2 kaps. na 20-30min przed treningiem
 

Janusz Ziółkowski - www.bb-mag.pl

 

Komentarze do wpisu (0)

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa (Kurier DHL) już od 250,00 zł.

Wersje językowe

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl