Wyszukaj artykuł

Blog kategorie

Blog wpisy

Suplementy na pompę

Suplementy diety na tzw. „pompę mięśniową” są najczęściej wykorzystywane przez wielu młodych adeptów siłowni dla których maksymalne powiększenie rozmiaru mięśni wskutek silnego ich ukrwienia jest nierzadko wyznacznikiem dobrze wykonanego treningu siłowego.

Suplementacja w CrossFit

Trening pod kątem CrossFit różnią się od klasycznych treningów oporowych na siłowni. Szczególnie jeśli chodzi o intensywność oraz same ruchy (w tym pracę mięśni) przy dużej różnorodności ćwiczeń

Odżywki - od czego zacząć?

Wzmożona aktywność fizyczna oraz regularne treningi związane są ze zwiększonym zapotrzebowaniem na wiele składników odżywczych. Dowiedz się jak komponować plan suplementacyjny.  

Promocje

Zestaw Run&Bike: Wydolność
Zestaw Run&Bike: Wydolność
90,88 zł 59,00 zł
szt.
Recomed + Odporność EXTRA
Recomed + Odporność EXTRA
44,19 zł 39,00 zł
De Luxe Lean Whey 908g + 5 x Lean Bar
De Luxe Lean Whey 908g + 5 x Lean Bar
109,00 zł 99,00 zł

Suplementacja cykliczna cz.3. - wzmacniacze kreatyny

0

Kreatyna posiada dwie fundamentalne właściwości, które pozwolą nam osiągnąć pożądany efekt - jest świetnym anabolicznym suplementem, a także antykatabolicznym (pobudza włókna mięśniowe do wzrostu i tym samym ogranicza ich nadmierny rozpad). Sama w sobie nie jest jednak materiałem budulcowym - wpływa na to, ale nie buduje. Wiadomo zatem, że nie obejdzie się w tym przypadku bez podstaw suplementacyjnych takich jak odżywka białkowa lub kompleks aminokwasów prostych i rozgałęzionych (BCAA). Jak wiadomo, proteiny są budulcem i również osłoną dla mięśni - potem rozbijane są do postaci mniejszych cząsteczek, czyli aminokwasów (zarówno aminokwasy, jak i proteiny są materiałem budulcowym).

Kiedyś uważało się, że kreatyna jest insulino-zależna i dla polepszenia transportu tej substancji do mięśni, należy stosować ją ze składnikami zwiększającymi gwałtownie odpowiedź insulinową, typu dekstroza. Może i jest w tym ziarnko prawdy, bo insulina jest również anabolicznym hormonem, jednakże badania dowiodły, iż kreatyna jest przede wszystkim sodo-zależna. Niezwykle istotną kwestią jest optymalne dostarczenie składników mineralnych, które współtworzą odpowiednie środowisko do przebiegania skuteczniejszych procesów anabolicznych. Chrom i cynk jako suplementacja dodatkowa jest dobrym wyjściem ze względu na swoje zdolności uskuteczniania magazynowania kreatyny w komórkach - ich niedobór, który się zdarza może zaprzepaścić cykl kreatynowy. Niezmiernie przydatnym pierwiastkiem jest także wanad - znaleźć go można w postaci siarczanu, który zazwyczaj występuje w kompleksach witaminowo-mineralnych. Wpływa na optymalne funkcjonowanie receptorów insulinowych - pośrednio może poprawić transport kreatyny.

Fundamentalnym czynnikiem są aspekty dietetyczne.

Przede wszystkim ilość tłuszczu jest ważna. Średnio powinno się spożywać (przy standardowej diecie kulturystycznej „zwykłych” trenujących osób) 0,5-1g tłuszczów na 1kg masy ciała. Oczywiście zależy to w dużej mierze od indywidualnych predyspozycji danej osoby, jednakże podałem typowe zapotrzebowanie. Nadmierna ilość tłuszczu, szczególnie w czasie zbliżonym do przyjęcie dawki kreatyny może w pewnym stopniu zmniejszyć jej działanie i/lub spowolnić transport. Tak samo ważne są szczególnie witaminy tak zwane antyoksydacyjne - dobrze jest się zaopatrzyć w podstawowy kompleks witamin i minerałów np. Activlab TOP 10 lub specjalny preparat łączący różne składniki przeciwutleniające. Zabezpieczają one układy organizm, a w tym nasze mięśnie, przed atakami szczególnie agresywnych wolnych rodników, które wpływają destrukcyjnie na komórki (również mięśniowe).

Tauryna jest jednym z aminokwasów stosowanych do polepszania transportu kreatyny - logiczne, że znajduje się również w kompleksach aminokwasowych, jednakże dobrze jest zakupić ją w pojedynczej postaci i przyjmować razem z dawką kreatyny dla polepszenia transportu cząsteczek keratynowych do komórek mięśniowych. Innymi substancjami przydatnymi podczas cyklu są na przykład:

Ostatnia pozycja (HCA) zasługuje na małą wzmiankę, gdyż pośredniczy w zwiększaniu magazynu glikogenowego w mięśniach - tym samym glikogen dzięki zdolnościom w pewnym stopniu do wiązania wody, wraz z kreatyną potęguje efekty zwiększania objętości mięśni. Wpływa również na napięcie wewnątrzkomórkowe. Podczas cyklu kreatynowego wypadałoby również zwiększyć spożycie płynów - nie tylko z faktu przyjmowania suplementu, ale również dlatego, iż trening podczas cyklu jest znacznie bardziej intensywny, a więc także kontuzjogenny. Woda jest niezbędna dla ruchomości stawów oraz optymalnej produkcji mazi stawowej.

Glutamina sama w sobie posiada właściwości anaboliczne i zarazem antykataboliczne, jednakże wpływa w bardzo dużym stopniu na poziom regeneracji mięśni, co przydaje się szczególnie podczas cyklu keratynowego, gdzie sesje treningowe są znacznie bardziej intensywne - obciążenie organizmu jest w tym czasie również zwiększone, zatem odnowa biologiczna na poziomie komórkowym jest aspektem niezmiernie istotnym.

Zgodnie z badaniami przyjmowanie zbyt dużych ilości kofeiny wpływa niekorzystnie zarówno na wchłanianie, jak i przyrosty mięśni jakie w założeniu ma wywoływać suplement kreatynowy. W okolicach zażywania preparatu keratynowego nie powinno się pić kawy, jednakże nie określono również dokładnego odstępu czasowego w jakim kofeina nie wpłynęłaby negatywnie na działanie suplementu. Przeprowadzane badania na grupie osób mówiły, iż kofeina hamuje ergogeniczne działanie kreatyny, szczególnie w odniesieniu do zwiększania dynamicznego momentu siłowego - w przypadku samej kreatyny moment ten został zintensyfikowany o 10-23%, zaś przy spożyciu kofeiny pozostał bez zmian. Przede wszystkim chodzi o zasadę „co za dużo, to nie zdrowo” - przeciętna kawa nie zaszkodzi przyrostom podczas trwania cyklu, jednakże może je minimalnie obniżyć. Należy zachować odpowiedni odstęp. Znaczący negatywny wpływ miałoby przekroczenie 400mg dawki kofeiny w okolicach przyjmowania kreatyny. Wiadomo, że lepiej jednak zadziałać bardziej zachowawczo w tym przypadku, niż za bardzo szaleć.

Janusz Ziółkowski - www.bb-mag.pl

 

Komentarze do wpisu (0)

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa (Kurier DHL) już od 250,00 zł.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl