Blog kategorie
Blog wpisy
Znaczenie cytruliny w diecie sportowców

Szeroka dostępność różnego rodzaju suplementów mających na celu zwiększenie wydajności treningu i przyrostu tkanki mięśniowej sprawia, że często ciężko jest wybrać ten najbardziej skuteczny. Obecne produkty zawierają w sobie różne substancji, wiele z nich wciąż nieznanych dla przeciętnego bywalca siłowni. Jednym z często pojawiających się składników jest cytrulina. W dzisiejszym wpisie przedstawimy, czym właściwie ona jest i jakie ma znaczenie w diecie sportowców.

Czy można zbudować mięśnie z białka roślinnego?

Od soczewicy, przez orzechy, aż po innowacyjne produkty takie jak tofu i tempeh – białka pochodzenia roślinnego w końcu stały się elementem współczesnej diety niemal każdego człowieka. Wzrost zainteresowania wegetarianizmem i weganizmem dodatkowo zwiększa popyt na poszukiwanie alternatywy dla produktów odzwierzęcych. Sportowcy jednak często zadają sobie pytanie, czy można zbudować masę mięśniową na diecie wykluczającej mięso i nabiał? W tym wpisie zgłębimy temat białka roślinnego i wyjaśnimy, jak można skutecznie wykorzystać je do wspierania zdrowia mięśni i ogólnej kondycji fizycznej.

Dlaczego warto suplementować wapń?

W wieku dziecięcym wielu z nas było zachęcanych do jedzenia brokułów, mleka i ryb. Wynikało to z faktu, że wszystkie te produkty spożywcze są cennym źródłem naturalnego wapnia. Czy pierwiastek ten faktycznie jest tak istotny dla ludzkiego organizmu?

Promocje
100% ISO Whey Clear Drink
100% ISO Whey Clear Drink
149,99 zł 109,90 zł
BOX Prezentowy DODA D'EAU
BOX Prezentowy DODA D'EAU
428,94 zł 389,99 zł
WPC 80 Lactose free
WPC 80 Lactose free
75,00 zł 69,99 zł

Sok z buraka – czy może poprawić Twoje wyniki sportowe?

Sok z buraków oferuje szereg korzyści zdrowotnych – dzięki wyjątkowemu połączeniu witamin, minerałów, przeciwutleniaczy, a także substancji o działaniu antybakteryjnym, przeciwgrzybicznym i przeciwpasożytniczym. Warzywo to zyskało na sporej popularności, gdy jego liczne walory zidentyfikowali naukowcy. Odkryli oni ścisłe powiązania pomiędzy piciem soku z buraków, a zmniejszeniem stanów zapalnych, obniżeniem ciśnienia krwi i poprawą wyników sportowych

sok z buraka

 W dzisiejszym artykule skupimy się na dwóch najistotniejszych aspektach związanych ze spożywaniem soku z buraków – pozytywnym wpływie na nasze zdrowie (zwłaszcza w okresie wzmożonych zachorowań) oraz sportowe osiągnięcia.

Walory zdrowotne soku z buraka

 Sok z buraków zawiera szeroką gamę niezbędnych witamin i minerałów, w tym:

  • Kwas foliowy, niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układów krwiotwórczego i nerwowego;
  • Witaminę B6, która wspomaga metabolizm i produkcję czerwonych krwinek;
  • Wapń, niezbędny minerał do wzrostu kości;
  • Żelazo, które umożliwia czerwonym krwinkom przenoszenie tlenu;
  • Magnez, minerał, który wspomaga układ odpornościowy, serce, mięśnie i układ nerwowy;
  • Mangan, który przyczynia się do regulacji metabolizmu i poziomu cukru we krwi;
  • Fosfor, niezbędny składnik odżywczy zębów i kości;
  • Miedź, która odgrywa istotną rolę w tworzeniu kolagenu, utrzymaniu kości i naczyń krwionośnych oraz wspieraniu funkcji odpornościowych;
  • Cynk, który przyspiesza gojenie się ran i wspiera układ odpornościowy.

 

Coraz więcej badań sugeruje, że buraki mogą być pomocne w obniżaniu ciśnienie krwi. Naukowcy uważają, że jest to spowodowane zawartością azotanów. Buraki naturalnie zawierają duże ilości azotanów, które organizm przekształca w tlenek azotu. Związek ten rozszerza naczynia krwionośne, co poprawia przepływ krwi i obniża jej ciśnienie.

Sok z buraków sprawdzi się również jako prewencja przeciw infekcjom, a także skuteczne lekarstwo podczas ich trwania – burak w każdej postaci wzmacnia odporność organizmu na choroby, zwłaszcza wirusowe. Doskonale sprawdzi się zatem w sezonie jesienno-zimowym, gdy tego wsparcia potrzebujemy najbardziej!

Poprawa wyników sportowych

Zarówno sportowcy, jak i osoby aktywne fizycznie poszukują naturalnych rozwiązań, by poprawić swoją wydajność. Liczne badania wykazują, że dieta bogata w buraki ma znaczący wpływ na funkcje organizmu podczas ćwiczeń, zatem wybór staje się jasny. Czy można powiedzieć, że buraki to legalny doping? Tak, ponieważ sok, który z nich otrzymujemy, znacząco poprawia wytrzymałość organizmu.

Według badania z 2017 roku „Wpływ suplementacji sokiem z buraków na wytrzymałość krążeniowo-oddechową u sportowców” azotany zawarte w tym warzywie mogą zwiększyć wydolność sportową człowieka poprzez zwiększenie przepływu krwi i tlenu do mięśni.

Z kolei w badaniu z 2018 roku przyjrzano się wpływowi betalainy na grupę 28 kolarzy płci męskiej. Połowa z nich codziennie przez tydzień otrzymywała 100 mg koncentratu z buraków, natomiast druga połowa placebo. W porównaniu z grupą placebo, grupa z koncentratem z buraków miała wyższą wydolność wysiłkową i zwiększony przepływ krwi.

 

Niezależnie od powodów, dla których zdecydujesz się na picie soku z buraków – chęć dbania o zdrowe żywienie czy częsty wysiłek fizyczny – pamiętaj, że jest to jedno z lepszych rozwiązań na wsparcie organizmu!

[products=1546]

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa (Paczkomaty InPost) już od 299,99 zł.
Wersje językowe
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium