Wyszukaj artykuł

Blog kategorie
Blog wpisy
Dieta redukcyjna dla wegetarian

Dieta wegetariańska jest bardzo często kojarzona z odchudzaniem i poprawą stanu zdrowia. Z artykułu dowiesz się na co zwracać uwagę podczas stosowania bezmięsnej diety aby uzyskać najlepsze efekty!

Czym jest saturacja i jak ją mierzyć?

O właściwym poziomie natlenienia krwi szeroko zaczęliśmy dyskutować dopiero przy okazji niebezpieczeństw związanych z pandemią koronawirusa. Kto z nas wcześniej interesował się tym, czym jest saturacja, do czego służy pulsoksymetr i jakie są normy natlenienia krwi? Tlen jest nam niezbędny do życia i prawidłowego funkcjonowania, a badanie jego parametrów to jeden z kroków, jaki podejmują ratownicy medyczni, sprawdzając nasze czynności życiowe. Przyjrzyjmy się zatem bliżej zarówno saturacji, jak i temu jak ją mierzyć w warunkach domowych.

Izolat białka sojowego – dlaczego warto stosować?

W dzisiejszych czasach coraz częściej zwracamy uwagę na to co jemy i jakich suplementów używamy. Aż ciężko uwierzyć, że jeszcze parę lat temu, mało kto zerkał na etykietę kupowanego produktu. Zmienia się zarówno nasze podejście, jak i trendy żywieniowe. Co ciekawe, według dziennikarzy z „The Economist” rok 2019 należeć będzie do…wegan i wegetarian!

Dlaczego warto przygotowywać lunchboxy?

W natłoku codziennych obowiązków łatwo jest zapomnieć o spożywaniu zbilansowanych posiłków, i nierzadko łapiemy się na jedzeniu „byle czego” i „byle szybko”. Niestety jest to prosta droga do niezdrowego odżywiania (nie oszukujmy się – najczęściej sięgamy po  drożdżówkę,

Promocje
ZEN
ZEN
49,99 zł 39,99 zł
szt.
EnteroBiotix PLUS 250 mg w saszetkach
12,99 zł 9,99 zł
szt.
Super Dodatek Mus Kokosowy - krótka data
24,99 zł 15,99 zł
szt.
Super Przekąska Kabanos z indyka
5,99 zł 4,79 zł
szt.

Nawodnienie organizmu w pracy

Każdego roku już na początku upalnego sezonu letniego często przypomina się o odpowiednim nawodnieniu ciała podczas spacerów na świeżym powietrzu, wszelkiej aktywności sportowej czy wakacyjnego relaksu na plaży. Rzadko jednak wspomina się w tym czasie o kwestii nawodnienia organizmu w trakcie pracy. Lato jest wyjątkowo trudnym okresem dla tych, którzy pracują fizycznie lub w warunkach utrudniających skupienie lub ruch z uwagi na wysoką temperaturę powietrza.

 Nawodnienie w pracy w czasie upałów

Woda – źródło życia

Podstawowym argumentem świadczącym o kluczowej roli, jaką pełni woda jest fakt, iż stanowi ona aż 60% masy ciała człowieka! Bez wody organizm ludzki przetrwa zaledwie od około czterech do sześciu dni (w zależności od warunków pogodowych). Dlaczego jest ona aż tak ważna? Ponieważ pełni istotną rolę we wszystkich reakcjach biochemicznych zachodzących w organizmie, odpowiada za regulację temperatury ciała, umożliwia proces trawienia, bierze udział w transporcie składników odżywczych, pełni również funkcje ochronne dla wielu organów. W upalny dzień wystarczy kilka godzin bez przyjmowania płynów, by dobitnie odczuć skutki uboczne nawet lekkiego odwodnienia. Dlatego tak istotne jest, żeby regularnie nawadniać organizm, najlepiej spożywając duże ilości wody. Przyjmuje się, iż powinno się wypijać około 2 litry płynów dziennie.

Znaczenie nawodnienia w pracy

Zbyt mała ilość wody w organizmie to nie tylko dręczące uczucie pragnienia. Odwodnienie może powodować bóle głowy, senność czy obniżenie koncentracji [1]. Wszystkie te czynniki wpływają nieuchronnie na obniżkę nastroju oraz znaczące zmniejszenie efektywności działania. Jest to szczególnie istotne w pracy, gdzie oczekuje się od nas funkcjonowania na najwyższych obrotach. Praca fizyczna wykonywana jest niejednokrotnie w trudnych warunkach, w których wysoka temperatura otoczenia powoduje szybsze odparowywanie wody z organizmu.

Co pić w pracy, w czasie upału

Praca w halach produkcyjnych, magazynach czy nieosłoniętych od promieni słonecznych miejscach, powoduje znaczącą utratę elektrolitów. Jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku stanowisk, które wymagają ciągłej koncentracji, takich jak obsługa maszyn, praca na wysokościach czy przy taśmie produkcyjnej. Nawet w przypadku pracy typowo biurowej, która wykonywana jest w nieklimatyzowanym pomieszczeniu, gdy na zewnątrz panują upały, może dojść do odwodnienia organizmu. Jest zatem nie tylko w interesie pracownika, ale również pracodawcy, aby zapewnić wszystkim wykonującym pracę dostęp do wody oraz, w przypadku narażenia na bardzo wysokie temperatury, dodatkowych źródeł elektrolitów.

Jak prawidłowo uzupełniać płyny?

W przypadku płynów, jakość ma takie samo znaczenie jak ilość. Pijąc w ciągu upalnego dnia w pracy wyłącznie napoje takie jak kawa czy herbata, nie nawodnimy skutecznie organizmu, ponieważ produkty te mają właściwości moczopędne [2]. Należy zatem przede wszystkim pamiętać o piciu jak największej ilości wody. Utracone elektrolity możemy uzupełniać również poprzez dostępne na rynku izotoniki, które nie tylko uzupełniają niedobór wody w organizmie, ale dostarczają przy tym wszystkie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania elektrolity takie jak: potas, sód, wapń czy magnez. Są one szybkim i wygodnym sposobem na przywrócenie organizmowi równowagi, w sytuacjach zwiększonej potliwości wynikającej z wysokich temperatur lub intensywnej pracy fizycznej.

Jakie produkty pomogą przetrwać upał - uzupełnić wodę, elektrolity i poziom energii? Sprawdź poniżej: 

[products=2890,1361,2716,1548]

 


 

[1] Sane T. Vettä kesähelteellã--mutta kuinka paljon? [Water in summer heat, but how much?]. Duodecim. 2011;127(13):1361-5. Finnish. PMID: 21834340.

[2] Maughan RJ, Griffin J. Caffeine ingestion and fluid balance: a review. J Hum Nutr Diet. 2003 Dec;16(6):411-20. doi: 10.1046/j.1365-277x.2003.00477.x. PMID: 19774754.

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa (Paczkomaty InPost) już od 149,99 zł.
Wersje językowe
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl