Wyszukaj artykuł

Blog kategorie
Blog wpisy
Dieta redukcyjna dla wegetarian

Dieta wegetariańska jest bardzo często kojarzona z odchudzaniem i poprawą stanu zdrowia. Z artykułu dowiesz się na co zwracać uwagę podczas stosowania bezmięsnej diety aby uzyskać najlepsze efekty!

Czym jest saturacja i jak ją mierzyć?

O właściwym poziomie natlenienia krwi szeroko zaczęliśmy dyskutować dopiero przy okazji niebezpieczeństw związanych z pandemią koronawirusa. Kto z nas wcześniej interesował się tym, czym jest saturacja, do czego służy pulsoksymetr i jakie są normy natlenienia krwi? Tlen jest nam niezbędny do życia i prawidłowego funkcjonowania, a badanie jego parametrów to jeden z kroków, jaki podejmują ratownicy medyczni, sprawdzając nasze czynności życiowe. Przyjrzyjmy się zatem bliżej zarówno saturacji, jak i temu jak ją mierzyć w warunkach domowych.

Izolat białka sojowego – dlaczego warto stosować?

W dzisiejszych czasach coraz częściej zwracamy uwagę na to co jemy i jakich suplementów używamy. Aż ciężko uwierzyć, że jeszcze parę lat temu, mało kto zerkał na etykietę kupowanego produktu. Zmienia się zarówno nasze podejście, jak i trendy żywieniowe. Co ciekawe, według dziennikarzy z „The Economist” rok 2019 należeć będzie do…wegan i wegetarian!

Dlaczego warto przygotowywać lunchboxy?

W natłoku codziennych obowiązków łatwo jest zapomnieć o spożywaniu zbilansowanych posiłków, i nierzadko łapiemy się na jedzeniu „byle czego” i „byle szybko”. Niestety jest to prosta droga do niezdrowego odżywiania (nie oszukujmy się – najczęściej sięgamy po  drożdżówkę,

Promocje
Super Syrup ZERO
Super Syrup ZERO
15,79 zł 13,99 zł
Zestaw nootropów: ELEMENTS  Lion's Mane + Alcar
Zestaw nootropów: ELEMENTS Lion's Mane + Alcar
86,19 zł 64,65 zł
szt.
Creavita + shaker neon 300 ml
Creavita + shaker neon 300 ml
77,89 zł 69,99 zł

Dieta ketogeniczna - na czym polega? Zasady, efekty, przeciwskazania

Nadmierne kilogramy to problem, z którym boryka się coraz więcej osób. Osiadły tryb życia, brak ruchu i aktywności fizycznej, do tego podjadanie i słodkie przekąski - to tylko kilka podstawowych kwestii, które powodują nie tylko nadwagę, ale i wiele innych problemów zdrowotnych. Dieta ketogeniczna - na czym polega? Jak podejść do niej z głową? Czy można spodziewać się przez nią niebezpieczeństwa dla zdrowia?

Dieta keto - co to jest?

Dieta keto co to? W tym modelu żywienia najważniejszą kwestię odgrywają tłuszcze. Bardzo duże znaczenie ma zwiększenie ich ilości w spożywanym pokarmie, przy czym jednocześnie należy pamiętać o tym, aby ograniczyć ilość węglowodanów. Dieta ta wymaga sporych, dosyć diametralnych zmian, dlatego nie wolno stosować jej na własną rękę, bez konsultacji z lekarzem i dietetykiem. Tylko wtedy można liczyć na rezultaty, które nie zostaną okupione zdrowiem i dobrym samopoczuciem. Ustalenie odpowiedniego jadłospisu opiera się w głównej mierze na tym, aby jego główną częścią, gdyż aż w 80%, były tłuszcze. Pozostałe 20% przeznacza się z kolei na białko i węglowodany. Biorąc pod uwagę, że na co dzień spożywa się średnio tylko 35% tłuszczów, konieczny jest swoisty przewrót w odżywianiu i przyzwyczajenie całego organizmu do wprowadzanych zmian.

Dieta ketogeniczna - sposób działania

Decydując się na dietę ketogeniczną organizm zaczyna poszukiwać całkowicie odmiennych źródeł energii do codziennego funkcjonowania. Podstawowym, pierwszym w kolejności źródłem energii są węglowodany. Organizm korzysta z ich zapasów, a tłuszcze odkładają się w postaci oponki wokół brzucha, czy nadmiernych kilogramów. W momencie, gdy węglowodanów zaczyna brakować, dopiero wtedy ciało zaczyna poszukiwać innej pożywki, aby wyprodukować energię do codziennego funkcjonowania. Jeśli zatem zdecydujesz się na dietę ketogeniczną, organizm od razu zacznie sięgać po tłuszcze.

Aby jednak doszło do ich przekształcenia w energię, najpierw musi mieć miejsce proces tzw. ketozy. Ma on na celu rozłożenie tłuszczów, co skutkuje zwiększeniem ilości ciał ketonowych we krwi. Jednocześnie wartość stężenia wspomnianych ciał ketonowych znacznie przewyższa stężenie glukozy. Ogromną zaletą takiego procesu jest zmniejszenie ilości węglowodanów, a tym samym znaczne zredukowanie poczucia głodu, które bardzo często towarzyszy osobom na innych dietach. Dieta ta jest także chętniej wybierana, gdyż istotnym jest wyłączne ograniczenie węglowodanów, a nie spożywanych kalorii. Wspomniane węglowodany nie mogą przekraczać dziennej dawki w wysokości około 50 gram.

Zasady dotyczące diety ketogenicznej

Dieta ketogeniczna zasady są dosyć jasne i klarowne. Niemniej jednak każdą zmianę sposobu odżywiania należy najpierw skonsultować z lekarzem i dietetykiem. W omawianej diecie konieczne jest ograniczenie węglowodanów i zwiększenie ilości tłuszczów w posiłkach. Mają one stanowić główne źródło energii. Jadłospis powinien również znacznie ograniczać cukry, których najwięcej znajduje się w warzywach i owocach.

Prezentowana dieta nie może być wprowadzana z dnia na dzień. Aby organizm stopniowo przyzwyczajał się do zmian, należy regularnie zmieniać proporcje źródeł energii. Dzięki temu zmiana nawyków przebiegnie spokojnie, bez gwałtownych reakcji organizmu. Dieta ketogeniczna powinna składać się z trzech posiłków dziennie. Każdy z nich musi opierać się na takiej samej ilości białka, węglowodanów i tłuszczów. Zachowanie swoistej równowagi nie uwzględnia odstępstw, dlatego należy wykazać się siłą woli i mocnym charakterem. Podczas wspomnianej diety nie można zapominać o przyjmowaniu płynów, najlepiej nie słodzonych.

Największe zalety i wady diety keto

Korzeni diety ketogenicznej należy doszukiwać się w dziedzinie medycyny zajmującej się padaczką. To właśnie napady padaczkowe stały się podstawą do tego, by przygotować jadłospis na radzenie sobie z problemami neurologicznymi. Nie poprzestano jednak wyłącznie na wspomnianych problemach zdrowotnych, a kolejne badania jasno wykazały, iż dieta keto może być stosowana również w przypadku innych chorób i dolegliwości. Mimo iż przejście na tą dietę jest trudne i wymaga poświęceń, może być jednym z najlepszych sposobów na redukcję masy ciała, zmniejszenie częstotliwości występowania objawów cukrzycy typu drugiego, jak i przyczynić się do spowolnienia niekorzystnych zmian w organizmie w zakresie chorób nowotworowych. Z kolei osoby o nadmiernym apetycie odczują zmniejszające się poczucie głodu.

Stosowanie diety ketogenicznej może mieć jednak również pewne skutki uboczne, szczególnie jeśli przejście na tą dietę jest zbyt szybkie lub gwałtowne. Nagła zmiana sposobu odżywiania może skutkować zaparciami i nudnościami, ale i zmianami nastroju i gorszym samopoczuciem. Zazwyczaj są to jednak chwilowe, przejściowe niedyspozycje. Ponadto dieta ta jest bardzo restrykcyjna i wymagająca. Do tego należy liczyć się ze zwiększonymi kosztami na zakupy spożywcze, gdyż konieczne jest zaopatrzenie się w najlepszej jakości produkty. Osoby rozpoczynające dietę mogą borykać się z częstomoczem, bólem brzucha pojawiającym się podczas reakcji w zakresie perystaltyki jelit i ogólnym osłabieniem.

Produkty, dzięki którym zaczniesz chudnąć

Keto dieta co jeść, żeby schudnąć? Przede wszystkim do takiej diety należy włączyć produkty mięsne (drób, jagnięcina, wołowina, wieprzowina, dziczyzna), nabiał (śmietana, jogurty), jaja, oliwę z oliwek, orzechy i nasiona. Istnieje również możliwość przygotowywania potraw z warzyw o dużej zawartości tłuszczu i bardzo ograniczonej ilości węglowodanów. Warto zatem urozmaicić swój jadłospis o pomidory, cukinię, zieloną sałatę, brokuły, bakłażany, paprykę, brukselka, szparagi, czy ogórki. Nie ma również przeciwwskazań do stosowania oleju kokosowego. Nie może on jednak być produktem rafinowanym. Istnieje bowiem zasada, iż dieta ta może opierać się na tłuszczach, jednak jak najmniej przetworzonych. W tej roli świetnie sprawdzą się tłuste ryby (makrela, sardynki, owoce morza), ale i margaryna, czy smalec. Warto sięgać także po produkty, takie jak Peanut Butter, czyli masło orzechowe o wysokiej zawartości białka, błonnika pokarmowego i tłuszczów nienasyconych.

Co można jeść na diecie ketogenicznej? Aby każdy przygotowywany posiłek był smaczny i aromatyczny, warto posłużyć się przyprawami, takimi jak: cynamon, bazylia, oregano, tymianek, czy rozmaryn. Jako dodatek do dań, sałatek czy koktajli świetnie sprawdzą się olej MCT oraz olej MTC Premium, będące błyskawicznymi źródłami ketonów. Dieta ketogeniczna co jeść? Już wiemy. Co jednak w przypadku płynów? Wybór jest dosyć różnorodny, aczkolwiek rozsądny. Na tej diecie można sięgnąć po niegazowaną wodę mineralną, czarną herbatę, mleko kokosowe, jak i inne - pełnotłuste. W uzupełnieniu płynów oraz elektrolitów pomoże ponadto Electrovit dla diabetyków, który zawiera potas, sód, magnez i chlorki oraz dodatek witaminy C.

Dieta ketogeniczna jadłospis to jednak także lista produktów, z których należy zrezygnować i wyeliminować je z przygotowywanych potraw. Należą do nich przede wszystkim słodycze, słodzone napoje, makarony, ryż, kukurydza, ziemniaki, płatki owsiane, jabłka, banany, winogrona.

Jak skomponować posiłek, który nasyci i pomoże schudnąć?

Dieta ketogeniczna produkty to rozbudowana lista, z której można stworzyć pyszne i urozmaicone posiłki. Najlepiej jadłospis ustalić wspólnie z dietetykiem, aby zachować równowagę i proporcję pomiędzy węglowodanami, tłuszczami i cukrami. Samodzielne przygotowanie planu posiłków może sprawiać wiele trudności, tym bardziej iż konieczne jest jego indywidualne dostosowanie do organizmu. Z czasem osoby na diecie ketogenicznej uczą się sposobów łączenia pokarmów i produktów spożywczych. Niemniej jednak początek diety należy koordynować w zgodzie ze wskazówkami i radami specjalistów. W przykładowym jadłospisie na śniadanie można sięgnąć po jajecznicę na szynce z dodatkiem pomidorów lub tuńczyka. Obiad to pora na soczystą pierś z kurczaka ze szpinakiem, czy mięsny gulasz z dodatkiem dozwolonych warzyw. Kolacja to przykładowo jajko sadzone z boczkiem, szpinakiem, czy pomidorami.

Wskazania i przeciwwskazania do stosowania diety keto

Dieta ketogeniczna jest odpowiednia nie tylko w przypadku osób cierpiących na ataki padaczkowe. Warto stosować ją również podczas występowania insulinoodporności, przy problemach trawiennych i dolegliwościach występujących po stronie układu trawiennego, jak wzdęcia. Dieta keto jest również często spotykana wśród osób borykających się z zespołem Retta, zespołem Travetta i stwardnieniem guzowatym.

Dieta ketogeniczna przeciwwskazania to szereg dolegliwości, które stanowią wykluczenie do poddania się odżywianiu zgodnie z wymienionymi zasadami. Osoby, które nie powinny ustalać swojego planu żywienia w myśl wspomnianej diety to grupa z zaburzeniami występującymi po stronie nerek, wątroby, trzustki i problemami z metabolizmem, przemianą materii. Take diety nie powinny wdrażać ponadto kobiety w ciąży i karmiące.

Skutki stosowania diety bez konsultacji lekarskiej

Dieta ketogeniczna cieszy się rosnącym zainteresowaniem i popularnością. Jej powszechność nie zwalnia jednak z odpowiedzialności, aby z rozsądkiem podejść do jej zasad i rozważyć wszelkie “za” i “przeciw” jej stosowania. W przeciwnym razie należy liczyć się z różnymi konsekwencjami, jak i niebezpieczeństwem dla zdrowia. Jednym z podstawowych problemów może być brak dostarczenia do organizmu odpowiedniej ilości witamin i minerałów. Źle zbilansowana dieta nie przełoży się na utratę zbędnych kilogramów, jednak może skończyć się rozregulowaniem organizmu. Niektórzy uważają ponadto, że stosowanie tej diety w niekontrolowany sposób może powodować zaburzenia w gospodarce hormonalnej, a nawet kamicę moczanową z powodu nadmiernego stężenia kwasu moczowego. Jeśli u danej osoby występują zastrzeżenia w postaci wyżej wspomnianych problemów zdrowotnych stosowanie tej diety także może pogorszyć jej stan i zaszkodzić.

Jakich efektów można się spodziewać?

Dieta keto efekty stosowana zgodnie z ustaleniami i wsparciem specjalistów może przełożyć się na bardzo ciekawe efekty, zarówno dla zdrowia, jak i dla sylwetki. W kwestiach zdrowotnych jest to dobre rozwiązanie dla osób z nadwagą, problemami neurologicznymi, przy chorobie Parkinsona, Alzheimera.

Zauważalnym efektem jest także spadek masy ciała, jednak należy zaznaczyć, iż tempo redukcji wagi zależne jest od indywidualnych predyspozycji, stanu zdrowia i wagi wyjściowej.

[products=2931, 2950, 2936]

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa (Kurier InPost) już od 149,99 zł.
Wersje językowe
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl