Wyszukaj artykuł

Blog kategorie

Blog wpisy

Czym się różni BCAA od EAA

Aminokwasy to kluczowe elementy budujące białka. W zależności od funkcji jaką spełniają w żywieniu człowieka możemy je podzielić na trzy grupy: egzogenne, względnie egzogenne, endogenne. 

Najlepsze suplementy dla biegaczy

Zbilansowana dieta nie wystarcza by osiągnąć pełnię form? Pomocne mogą być tu odpowiednie suplementy. Pomożemy Ci w wyborze tych najskuteczniejszych! Odpowiednio stosowane pomogą w osiągnięciu wyznaczonych celów. 

 

Deser na śniadanie

Naukowcy Z uniwersytetu w Tel Awiwie i Jerozolimie dowodzą, że deser na śniadanie nie powoduje nadwagi a wręcz przeciwnie przyczynia się do redukcji masy ciała!

Promocje

TCM powder
TCM powder
59,00 zł 29,99 zł
Whey Protein 95 700g + Drugi Gratis
Whey Protein 95 700g + Drugi Gratis
138,00 zł 69,00 zł
Whey Protein 95 1500g + Drugi Gratis
Whey Protein 95 1500g + Drugi Gratis
238,02 zł 119,01 zł
Beta Alanine Drink
Beta Alanine Drink
3,99 zł 1,00 zł
szt.

Czym się różni BCAA od EAA

0

 Aminokwasy są kluczowymi elementami, z których zbudowane są białka, stanowiące podstawowy budulec wszystkich organizmów żywych. Możemy je podzielić na trzy grupy, w zależności od funkcji jaką spełniają w żywieniu człowieka:

  1. Aminokwasy egzogenne (niezbędne dla organizmu),
  2. Aminokwasy względnie egzogenne (warunkowo niezbędne dla organizmu),
  3. Aminokwasy endogenne (nie niezbędne dla organizmu).


Aminokwasy egzogenne

Aminokwasy egzogenne (z ang. EAA – essential amino acids) to osiem aminokwasów, których organizm człowieka oraz innych ssaków nie potrafi samodzielnie wytwarzać i muszą one być dostarczane wraz z pokarmem, ponieważ szybko ulega wyczerpaniu pula białek ustrojowych, która może być ich źródłem. Należą do nich: izoleucyna, leucyna, lizyna, metionina, fenyloalanina, treonina, tryptofan oraz walina. Niemal wszystkie białka pochodzenia zwierzęcego są dobrym źródłem aminokwasów egzogennych (wyjątek stanowi żelatyna oraz fibryna, które są ubogie w tryptofan), dostarczającym ich w odpowiednich proporcjach do syntezy białek ustrojowych. Z kolei spośród żywności pochodzenia roślinnego, dość dobrym źródłem aminokwasów niezbędnych są suche nasiona roślin strączkowych, aczkolwiek ubogie w aminokwasy siarkowe, metioninę oraz cysteinę. Co więcej, uważa się, że skład aminokwasów egzogennych w pokarmach będących wartościowym źródłem białka jest czynnikiem determinującym zdolność do stymulacji procesów anabolicznych tkanki mięśniowej, dlatego też wszystkie aminokwasy niezbędne powinny być obecne w każdym posiłku w wystarczających ilościach w celu optymalizacji poposiłkowego procesu syntezy białek mięśniowych (z ang. MPS – muscle protein synthesis).

Aminokwasy rozgałęzione

Aminokwasy rozgałęzione (z ang. BCAA – branched-chain amino acids) są powszechnie stosowane przez wielu sportowców zawodowych oraz przez osoby aktywne fizycznie na co dzień, pragnące rozbudować swoją muskulaturę. Zaliczamy do nich leucynę, izoleucynę oraz walinę, które są aminokwasami egzogennymi, a więc których organizm nie ma  możliwości naturalnej produkcji i obligatoryjnie muszą być dostarczane wraz z pożywieniem. Ponadto, aminokwasy rozgałęzione charakteryzują się rozgałęzionym łańcuchem bocznym oraz odmiennymi właściwościami biologicznymi od pozostałych aminokwasów, a kolei miejscem ich katabolizmu nie jest wątroba, lecz są mięśnie szkieletowe. Leucyna, izoleucyna i walina, stanowią prawie 50% niezbędnych aminokwasów w żywności i 35% całkowitej zawartości aminokwasów egzogennych w białkach mięśniowych. Warto także zwrócić uwagę, że jeden z aminokwasów rozgałęzionych – leucyna, w największym stopniu ze wszystkich aminokwasów stymuluje proces syntezy białek mięśniowych, co ma istotne znaczenie w kontekście zwiększania masy mięśniowej. Efekt anaboliczny danego produktu (np. odżywki białkowej) lub pokarmu naturalnego zależy w dużej mierze od zawartości w nim leucyny, pozostałych aminokwasów egzogennych, a także od tempa jego trawienia w przewodzie pokarmowym.

 

Piśmiennictwo:

  1. Churchward-Venne T.A., Breen L., Di Donato D.M. i wsp.: Leucine supplementation of a low-protein mixed macronutrient beverage enhances myofibrillar protein synthesis in young men: a double-blind, randomized trial. Am J Clin Nutr. 2014 Feb;99(2):276-86. doi:10.3945/ajcn.113.068775.
  2. Pennings B., Boirie Y., Senden J.M. i wsp.: Whey protein stimulates postprandial muscle protein accretion more effectively than do casein and casein hydrolysate in older men. Am J Clin Nutr. 2011 May;93(5):997-1005. doi:10.3945/ajcn.110.008102.
  3. Fouré A., Bendahan D.: Is Branched-Chain Amino Acids Supplementation an Efficient Nutritional Strategy to Alleviate Skeletal Muscle Damage? A Systematic Review. Nutrients. 2017 Oct; 9(10): 1047. doi:10.3390/nu9101047.

 

Mateusz Durbas
Dietetyk kliniczny i sportowy, autor licznych artykułów dotyczących żywienia i suplementacji
Strona oficjalnawww.mateuszdurbas.pl
Facebookhttps://www.facebook.com/mateuszdurbasdietetyk/
Instagramhttps://www.instagram.com/mateuszdurbasdietetyk/?hl=pl

Komentarze do wpisu (0)

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa (Kurier DHL) już od 250,00 zł.

Wersje językowe

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl