Blog kategorie
Blog wpisy
Znaczenie cytruliny w diecie sportowców

Szeroka dostępność różnego rodzaju suplementów mających na celu zwiększenie wydajności treningu i przyrostu tkanki mięśniowej sprawia, że często ciężko jest wybrać ten najbardziej skuteczny. Obecne produkty zawierają w sobie różne substancji, wiele z nich wciąż nieznanych dla przeciętnego bywalca siłowni. Jednym z często pojawiających się składników jest cytrulina. W dzisiejszym wpisie przedstawimy, czym właściwie ona jest i jakie ma znaczenie w diecie sportowców.

Czy można zbudować mięśnie z białka roślinnego?

Od soczewicy, przez orzechy, aż po innowacyjne produkty takie jak tofu i tempeh – białka pochodzenia roślinnego w końcu stały się elementem współczesnej diety niemal każdego człowieka. Wzrost zainteresowania wegetarianizmem i weganizmem dodatkowo zwiększa popyt na poszukiwanie alternatywy dla produktów odzwierzęcych. Sportowcy jednak często zadają sobie pytanie, czy można zbudować masę mięśniową na diecie wykluczającej mięso i nabiał? W tym wpisie zgłębimy temat białka roślinnego i wyjaśnimy, jak można skutecznie wykorzystać je do wspierania zdrowia mięśni i ogólnej kondycji fizycznej.

Dlaczego warto suplementować wapń?

W wieku dziecięcym wielu z nas było zachęcanych do jedzenia brokułów, mleka i ryb. Wynikało to z faktu, że wszystkie te produkty spożywcze są cennym źródłem naturalnego wapnia. Czy pierwiastek ten faktycznie jest tak istotny dla ludzkiego organizmu?

Promocje
100% ISO Whey Clear Drink
100% ISO Whey Clear Drink
149,99 zł 109,90 zł
BOX Prezentowy DODA D'EAU
BOX Prezentowy DODA D'EAU
428,94 zł 389,99 zł
WPC 80 Lactose free
WPC 80 Lactose free
75,00 zł 69,99 zł

Testoactiv – czy suplement może wpłynąć na poziom testosteronu?

Testosteron to król sportu. To głównie od niego zależy rozwój umięśnienia, ryzyko kontuzji, sprawność seksualna, tempo regeneracji, a nawet samopoczucie psychiczne sportowca! W związku z tym bardzo często stosowany jest jako środek dopingujący. Jest to jednak oczywiście praktyka zakazana, szkodliwa i godna potępienia. Co natomiast możemy „dać w zamian”? Producenci suplementów i naukowcy wciąż szukają odpowiedzi na to pytanie – jak w naturalny sposób maksymalizować produkcję testosteronu, bez zagrożenia zdrowiu sportowca?

TestoActiv Activlab

Podstawa to działać kompleksowo i od podstaw

Niestety, mamy tendencję do działania „od tyłu” – szukania dróg na skróty bez przeanalizowania podstaw, a najczęściej właśnie tam mamy największe pole do popisu. Próba maksymalizacji produkcji (czegokolwiek) bez odpowiedniej podaży substratów do produkcji i zapewnienia sprawności  - mechanizmów ustrojowych zawsze musi zakończyć się fiaskiem  - cudów nie ma.

Testoactiv to produkt mający zażegnać istniejące niedobory i wspomóc organizm w okresie intensywnego wysiłku fizycznego czy przeładowania psychicznego, które to mogą skutkować spadkiem produkcji najważniejszego androgenu.

Jakich najczęstszych niedoborów upatruje się u osób mających problem ze zbyt niskim poziomem testosteronu? Cynku i witaminy D! Uzupełnienie owych niedoborów prowadzi do poprawy syntezy i wzrostu poziomu tegoż anabolicznego hormonu w ustroju.

  • Cynk wzmaga także produkcję kolagenu, a więc i proces gojenia się ran i wzrastania. Wzmaga przyrost tkanki mięśniowej oraz produkcję insuliny i hormonu wzrostu
  • Witaminy D przedstawiać szeroko nie trzeba chyba nikomu, szczególnie iż dziś miała miejsce publikacja najnowszych wytycznych suplementacyjnych dla Polski (zapraszam do zerknięcia w literaturę) – wpływa ogólnoustrojowo, wzmacnia układ kostno-stawowy, wspomaga pracę mięśni i układu immunologicznego, zmniejsza ryzyko depresji, a także przyczynia się do odpowiednio wysokiego stężenia testosteronu w organizmie!
  • Witaminy z grupy B wspomagają metabolizm składników pokarmowych i przyczyniają się do sprawnego pozyskiwania energii w trakcie i po wysiłku fizycznym
  • Magnez – biorąc udział w ponad 600 reakcjach enzymatycznych wpływa ogólnoustrojowo, zapewniając odpowiednią syntezę białek i pozyskiwanie energii w trakcie wysiłku. Działa tonizująco na układ nerwowy i może wspomagać proces zasypiania
  • L-arginina i L-cytrulina to aminokwasy biorące udział w procesie powstawania tlenku azotu – wzmagają przepływ krwi, odżywienie i dotlenienie tkanek, potęgując tym samym proces regeneracji mięśni oraz zwiększając odczucie „pompy mięśniowej”. Maksymalizacja syntezy NO skutkować może także obniżeniem ciśnienia tętniczego krwi, co nie bez znaczenia dla zdrowia układu sercowo-naczyniowego sportowca
  • DAA, czyli kwas D-asparaginowy, będący głównym składowym produktu i jednocześnie niosącym największe nadzieje. Cóż wiemy?
    • Badania prowadzone na niepłodnych skutkowały poprawą jakości, ilości i ruchliwości plemników!
    • Badania prowadzone na osobach z wyjściowo dosyć niskim poziomem testosteronu skutkowały znacznym jego wzrostem!
    • Niestety w przypadku z „naturalnie wysokim” jego poziomem nie udało się powtórzyć równie spektakularnych wyników
    • Wyniki badań nad DAA są obiecujące, jednak często niespójne, a same eksperymenty prowadzone na bardzo niewielkich grupach osób – niestety trudno wydać ostateczny wyrok w kwestii możliwej maksymalizacji produkcji testosteronu u zdrowych, wytrenowanych mężczyzn

Testoactiv to produkt kompleksowy, zapewniający minimalizację ryzyka wystąpienia niedoborów mogących skutkować niedostatkiem testosteronu. Wzbogacony został o składniki działające ogólnoustrojowo, wspomagające ogólno-pojęte zdrowie oraz sprawność fizyczną i seksualną.

Literatura:

  1. Greenwood M., Cooke M., Ziegenfuss T., Kalman D., Antonio J.: Nutritional supplements in sport and exercise. Springer. 2015
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25540137
  3. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fendo.2018.00246/full
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4595542/
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4759860/
  6. http://www.scirp.org/journal/PaperInformation.aspx?paperID=24016
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19860889
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24074738
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5340133/

Paweł Szewczyk 

Paweł Szewczyk- magister dietetyki specjalizujący się w żywieniu sportowców. Dietetyk zawodników Kadry Polski i Mistrzów Europy. Uczestnik i prelegent szkoleń, konferencji i seminariów na terenie całego kraju. Wykładowca w Państwowej Medycznej Wyższej Szkole Zawodowej w Opolu oraz Instytucie Psychodietetyki we Wrocławiu. Na co dzień zajmuje się profesjonalnym poradnictwem w zakresie żywienia oraz suplementacji, publikuje naukowo i popularnie oraz szkoli sportowców i dietetyków.

Autor bloga: szewczykpassion.wordpress.com

Więcej informacji w zakładce wykształcenie i doświadczenie https://szewczykpassion.wordpress.com/wyksztalcenie/

 

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa (Paczkomaty InPost) już od 299,99 zł.
Wersje językowe
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium