Wyszukaj artykuł

Blog kategorie

Blog wpisy

ZMA – co to jest?

ZMA to jeden z popularniejszych suplementów diety, chętnie wykorzystywany przez miłośników treningów siłowych w celu poprawy regeneracji powysiłkowej. 

Jak się motywować?

W jaki sposób się zmotywować i co najważniejsze w jaki sposób tę motywację utrzymać? Takie pytanie prędzej czy później zadaje sobie każdy, kto podejmuję walkę o swoje marzenia. 

Promocje

Electrovit
Electrovit
12,94 zł 9,99 zł
szt.
Zestaw: Masa
Zestaw: Masa
208,94 zł 169,00 zł
szt.
Electrovit Junior
Electrovit Junior
12,94 zł 9,99 zł
szt.
De Luxe Lean Whey 908g + 5 x Lean Bar
De Luxe Lean Whey 908g + 5 x Lean Bar
109,00 zł 99,00 zł

Co to jest HMB? Jak działa, jak stosować?

0

HMB (beta-hydroksy-beta-metylomaślan) jest związkiem naturalnie wytwarzanym u zwierząt i ludzi z aminokwasu egzogennego jakim jest leucyna. Wyłącznie blisko 5% leucyny jest metabolizowane do HMB, a endogenna produkcja tej substancji zachodzi przede wszystkim w mięśniach szkieletowych i wątrobie.

Co to jest HMB?

Organizm człowieka spożywającego przeciętnie około 1 g białka na kg m.c. na dobę jest w stanie wyprodukować od 0,25 do 1 g HMB dziennie w zależności od ilości leucyny zawartej w przyjmowanych pokarmach. Niewielkie ilości tego związku znajdują się także w produktach spożywczych (np. owoce cytrusowe, niektóre gatunki ryb, czerwone wino, tkanki ssaków, mleko), jednakże aby uzyskać optymalny efekt ergogeniczny u sportowców niezbędna wydaje się suplementacja.

wysiłek fizyczny

Jak działa HMB?

Uważa się, że HMB przyspiesza regenerację organizmu po ćwiczeniach o wysokiej intensywności, wspomaga zachowanie beztłuszczowej masy ciała w sytuacji obniżenia dziennej podaży energii (działanie antykataboliczne), a także może korzystnie wpływać na kompozycję sylwetki i wydolność fizyczną u sportowców o wysokim stopniu wytrenowania. Warto także dodać, że wykazano w badaniach, iż związek ten zwiększa ilość beztłuszczowej masy ciała oraz ogólną sprawność funkcjonalną osób starszych charakteryzujących się zwłaszcza siedzącym trybem życia.

Jak przyjmować HMB?

Zaleca się przyjmować suplement diety zawierający HMB okołotreningowo w ilości 1-2 g na 30-60 minut przed treningiem w przypadku postaci wolnego kwasu (HMB-FA) oraz na 60-120 minut przed wysiłkiem identyczną dawkę w sytuacji formy sprzężonej z jonem wapnia (HMB-Ca). Sugeruje się także, że HMB może zadziałać idealnie jeśli będzie spożywany okołotreningowo przez 2 tygodnie w dawce 3 g podzielonej na 3 równe porcje przed intensywnym wydarzeniem sportowym, którego niewątpliwym następstwem będzie uszkodzenie mięśni.

aktywność fizyczna

Na ten moment trudno określić, która forma HMB jest lepsza, niemniej jednak wydaje się, że beta-hydroksy-beta-metylomaślan w postaci wolnego kwasu (HMB-FA) może zwiększać wchłanianie i zatrzymywanie tego związku w osoczu w porównaniu z powszechnie dostępną formą HMB-Ca. Dostępne dowody naukowe wskazują, że suplementacja HMB jest bezpieczna zarówno u osób młodych, jak i starszych.

Rekomendowane produkty:

  • HMB 1250 Mega Tabs

HMB Activlab

 Mateusz Durbas

 Mateusz Durbas

Dietetyk kliniczny i sportowy, autor licznych artykułów dotyczących żywienia i suplementacji

 Fundacja Godula-Hope w Rudzie Śląskiej

Poradnia Dietetyczna NUTRI CREATIVE w Krakowie 

 Strona oficjalnawww.mateuszdurbas.pl

 Facebookhttps://www.facebook.com/mateuszdurbasdietetyk/

 Instagramhttps://www.instagram.com/mateuszdurbasdietetyk/?hl=pl

Komentarze do wpisu (0)

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa (Kurier DHL) już od 250,00 zł.

Wersje językowe

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl