Leucyna - najważniejszy aminokwas egzogenny

0

Leucyna jest aminokwasem zaliczającym się do tak zwanych egzogennych, czyli takich, których organizm ludzki nie jest w stanie samodzielnie syntetyzować. Oznacza to że trzeba dostarczać ją z zewnątrz za pomocą produktów żywnościowych lub suplementów. Leucyna jest również aminokwasem typu ketogennego o rozgałęzionym łańcuchu bocznym. Przemiany leucyny prowadzą do powstawania związków odgrywających kluczową rolę w przemianach lipidowych w organizmie. Ponadto leucyna pełni funkcję prekursora HMB (hydroksymetylomaślan), który sam w sobie uwązany jest za suplement nieekonomiczny, aczkolwiek nie jest powiedziane, że nie skutkuje na przykład w przypadku funkcji antykatabolicznych.

 

 

Spożycie większych dawek tego aminokwasu daje nam szczególne korzyści w postaci zwiększonego pobudzenia mechanizmu insulinowego pod kątem uwalniania samej insuliny.

 

Dodatkową i zarazem fundamentalną zaletą leucyny jest jej rola anaboliczna. Anabolizm jej polega na jej udziale w translacji białkowej mającej na celu „wiązanie” innych aminokwasów o długich łańcuchach chemicznych. Dzieję się to przy udziale ATP, za pomocą związku leucyny z kinazą mTOR, będącą enzymem ingerującym w sygnalizację komórkową, zaś na drodze transportu rodników fosforanowych (właśnie z ATP). Jak już mówiłem leucyn jest aminokwasem ketogennym, zaś za jej pochodną uznajemy ketoleucynę. Ta ostatnia jest świetnym antykatabolikiem i powstaje w wyniku przemian metabolicznych organizmu. Sama ketoleucyna ogranicza wydzielanie w organizmie hormonu stresu zwanego kortyzolem. Szczególnie przydaje się po treningu, gdy jesteśmy narażeni na katabolizm powysiłkowy. Leucyna zaś ułatwia i polepsza wchłanianie innych aminokwasów, a ponadto wzmacnia regenerację takich elementów jak mięśnie czy kości.

Ten aminokwas rozgałęziony, tak jak i pozostałe zaliczane do BCAA, również może służyć nam za paliwo.

Jak to się dzieje? Otóż, gdy zapas cukru magazynowanego w organizmie ludzkim (glikogen) ulega stopniowemu wyczerpywaniu, dochodzi do stopniowego uwalniania aminokwasów BCAA, a w tym również leucyny. Widomo, że po rozbiciu zostają nam grupy aminowe i szkielety węglowe aminokwasów. Owe szkielety ulegają procesowi spalania dostarczając nam energii. Grupy aminowe zaś na drodze wiązania z kwasem pirogronowym, działają na wytwarzanie alaniny, która to z kolei w wątrobie przetwarzana jest na glukozę, czyli najprostszą formę cukru wykorzystywaną jako najszybsze źródło energii.

Funkcja antykataboliczna leucyny jest bardzo pożądana również podczas redukcji tkanki tłuszczowej.

Realizując ten cel treningowy zmniejszone jest spożycie węglowodanów, a co za tym idzie doświadczamy tak zwanego deficytu kalorycznego w naszym planie dietetycznym. Spożycie białka i tak jest na wysokim poziomie w takiej sytuacja, a to z kolei daje efekt zwiększonego spożycia aminokwasów BCAA naturalnego pochodzenia. Jeśli dodamy do tego większe dawki leucyny pochodzące z suplementu (na przykład po treningu) otrzymamy silną ochronę mięśni. Leucyna prezentująca zalety w stymulacji syntezy białek mięśniowych, pozwoli na oszczędność tychże białek w fazie katabolicznej oraz wzmoże procesy spalania tkanki tłuszczowej.

 

Na każdy składnik przypada indywidualne zapotrzebowanie w organizmie. Tak też jest z leucyną. Przyjmuje się, że dobowe zapotrzebowanie na ten aminokwas oscyluje w granicach od 1g do 4g, aczkolwiek ćwicząc regularnie i ciężko, systematycznie poddając się ekstremalnemu wysiłkowi, można zwiększyć dawkę tego aminokwasu. Należy pamiętać by nie przesadzić, bo nie liczy się w tym wypadku jedynie ilość przyjmowanego składnika. Trzeba wziąć również pod uwagę fakt, iż leucyna jako oddzielny suplement jest bardzo dobrą opcją, ale nie można skupiać się jedynie na pojedynczym składniku. Dlaczego? Otóż sam jej mechanizm działania anabolicznego jest zależny między innymi od poziomu innych aminokwasów w organizmie.

Zgodnie z naukowymi obserwacjami dzięki leucynie, a następnie dzięki HMB powstającemu z tego aminokwasu na drodze przemian biochemicznych, można zaobserwować znacznie mniejszą wartość tak zwanej kinazy kreatynowej (wskaźnik uszkodzeń tkanki mięśniowej na poziomie komórkowym) w okresie po zakończonej sesji treningowej. Samo HMB wpływa na obniżenie stężenia cholesterolu LDL we krwi, tym samym zmniejszając ryzyko chorób takich jak miażdżyca, czy zawał mięśnia sercowego. Można zatem rzec, iż leucyna sama w sobie jest pośrednikiem, gdyż poniekąd wpływa na te procesy, a nawet je potęguje.

W jakich porach najlepiej przyjmować suplement leucynowy?

Zaczynamy suplementację zaraz po przebudzeniu – na czczo.

Jest to okres po głodówce nocnej, kiedy nasz organizm był narażony na nocne procesy kataboliczne, w zależności od planu dietetycznego zminimalizowane lub zahamowane częściowo przez ostatni posiłek. Leucyna zadziała jak hamulec kataboliczny chroniąc włókna mięśniowe przed nadmiernym, zbędnym rozpadem przy jednoczesnym braku regeneracji starych, nadniszczonych. Dodatkowo da nam możliwość optymalnego zapoczątkowania budujących, procesów anabolicznych, dzięki czemu również przy współdziałaniu z pierwszym posiłkiem da nam podstawę regeneracji rozpadających się włókien oraz pobudzi nowe do wzrostu i wzmocnienia.

 

Kolejnym etapem jest tak zwane „okno anaboliczne” będące dla sportowca okresem szczególnym.

 

Po treningu wraz z wyczerpaniem zapasu energii – glikogenu mięśniowego (cukier zapasowy ludzkiego organizmu) – nasilają się procesy kataboliczne. Jest to również okres zwany katabolizmem powysiłkowym. Dobrze jest się poddać tym procesom przez około 15 minut od zakończonej sesji treningowej. Wtedy to kortyzol, który wydziela się nadmiernie po wyczerpaniu fizycznym, ma szansę oczyścić nasze mięśnie ze zbędnych toksyn nagromadzonych podczas treningu. Po tym okresie można śmiało zastosować suplement w postaci leucyny. Dodatkowo można zastosować odżywkę proteinową pamiętając o zasadzie ingerencji poziomu innych aminokwasów na działanie tego jednego konkretnego. Można powiedzieć, że występuje tutaj pewnego rodzaju synergizm, czyli zwiększona skuteczność jednego składnika pod warunkiem, że pozostaje we współdziałaniu z jednym lub większej ilości innych składników.

Co dodatkowo może wzmagać pozytywne właściwości?


Leucyna jak większość składników krążących w naszym organizmie jest poddawana różnorodnym procesom biochemicznym oraz jest również w nim przetwarzana. Można powiedzieć, że aminokwas ten jest przetwarzany w HMB, które odpowiada poniekąd za poprawę bilansu azotowego organizmu.

Czym jest bilans azotowy?

Na zasadzie proporcji, byłoby można rzec, iż jest on stosunkiem ilości azotu jaki przyswoiliśmy z produktów żywnościowych do ilości azotu jaki wydaliliśmy z organizmu. Bilans azotowy zmienia się wraz z wiekiem. Oznacza to że posiadając chęć rozwoju naszej muskulatury musimy mieć dodatni bilans azotowy, czyli ilość wchłanianego pierwiastka powinna być większa od ilości pierwiastka wydalanego. Zupełnie jak w okresie życia, gdy nasz organizm rośnie, a każda część ciała jest w stanie rozwoju – wtedy również bilans posiada wartość dodatnią. Idąc dalej, w wieku średnim wartość ta jest zerowa, czyli panuje równowaga azotowa. Im jesteśmy starsi, tym bardziej bilans azotu się zmniejsza. Oczywiście dzieje się to stopniowo. Kiedy więcej tego pierwiastka jest wchłanianego w naszym organizmie znacznie przeważają procesy anaboliczne, czyli budujące mięśnie. Rozumując tym samym tokiem, dojść można do wniosku, iż starzejąc się, gdy bilans azotowy spada aż wreszcie osiąga ujemną wartość, przemiany kataboliczne mają wyższość nad anabolizmem. Należy pamiętać, iż metabolizacja leucyny w HMB następuje przy obecności katalizatora, czyli w tym przypadku będzie to biotyna (witamina H). Dlatego też w suplementach, które zawierają leucynę jako pojedynczy aminokwas, możemy zauważyć dodatki biotyny.

 

Podsumowując korzyści płynące z suplementacji leucyną:


● Działanie ochronne, czyli antykataboliczne.
● Uzupełnienie puli aminokwasowej w aminokwas, którego nie możemy samodzielnie wytwarzać.
● Działanie budujące i rozwijające mięśnie, czyli funkcja anaboliczna.
● Wspomaganie regeneracji organizmu i odnowy włókien mięśniowych.
● Możliwość wykorzystania leucyny w procesach energetycznych organizmu.
● Pozytywny wpływ na bilans azotowy dzięki metabolizacji w HMB, w obecności biotyny.
● Polepszona wchłanialność innych aminokwasów.
● Oszczędność protein w podczas procesów katabolicznych ze względu na jej rolę ochronną.

 

Leucine Xtra to połączenie Leucyny, HMB i Biotyny!!

  • Najważniejszy niezbędny aminokwas egzogenny dla człowieka
  • zapewnia dodatni bilans azotowy organizmu
  • Leucyna – Silny anabolik i prekursor HMB najsilniejszej substancji antykatabolicznej chroniącej białko mięśni szkieletowych
  • Dodatek HMB bezpośrednio wpływa na antykatabolizm organizmu
  • Biotyna przyśpiesza przekształcenie leucyny w HMB

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl