Kategorie
Blog archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Suplementacja Cykliczna cz.4."Przedtreningówki" 0

Wiecie już jak postępować w przypadku suplementów opartych na kreatynie, jako głównym składniku aktywnym suplementu. Dodatkowo wiecie jak synergizować efekt preparatów keratynowych poprzez zastosowanie wzmacniaczy mocy kreatyny i jej transportu (suplementy dodatkowe). Suplementy tego typu z reguły stosuje się z rana na czczo oraz po treningu - można natomiast dawkę poranną zastąpić dawką przed treningową. Co nas interesuje w tym artykule? Typowo przed treningowa suplementacja - będą to głównie środki oparte o produkcję tlenku azotu (NO) oraz specjalnie skomponowane suplementy pojedynczych aminokwasów wpływających na produkcję NO.

 

Boostery azotowe i dodatki.

Wszystko dzieje się dzięki procesom biochemicznym oraz współdziałających z nimi mechanizmom tworzącym łańcuch przyczynowo-skutkowy. Musi być pewien bodziec, który zapoczątkuje serię reakcji biochemicznych wewnątrz organizmu. Rzecz jasna nas najbardziej interesują procesy, które wykorzystujemy i intensyfikujemy stosując przed treningowe suplementy, aby osiągnąć określony efekt treningowy.

                Jeśli chodzi o przed treningówki oparte na działaniu tlenku azotu (NO), to wykorzystują one procesy związane z enzymem syntazy NO zwanym NOS - dzielimy go natomiast na eNOS, iNOS, nNOS ze względu na miejsce produkowania owej substancji aktywnej. Tlenek azotu powstaje w reakcjach w obecności aminokwasu argininy - z tego też względu substancja ta jest dodawana do preparatów boosterowych (można również dodatkowo zainwestować w suplement argininy lub zaopatrzyć się w kompleks aminokwasowy, czy AAKG).

                Dzięki Activlab Nitro Caps lub NO Muscle Pump jesteśmy w stanie osiągnąć stan tak zwanej pompy mięśniowej - polega on na rozszerzaniu się naczyń krwionośnych, dzięki czemu do mięśnie jest możliwe dostarczenie znacznie większej ilości krwi natlenowanej oraz składników odżywczych. Dzięki zwiększonemu przepływowi krwi wraz z tlenem i substancjami odżywczymi, mięśnie mogą uzyskać dużo lepszy kształt i rozmiar - poza tym znacznie zwiększają się możliwości treningowe takie jak siła, wydolność oraz wytrzymałość mięśniowa. Dodatkowo jesteśmy w stanie osiągnąć hipertrofię mięśniową na podstawie zwiększenia się objętości naczyń krwionośnych, gdyż dzięki temu dostarczamy włóknom mięśniowym, nowego bodźca - mogą się dzięki temu lepiej rozwinąć, wzmocnić oraz uaktywnić nowe włókna, przy czym należy pamiętać, iż popadają one w stan przyzwyczajania się do dawek i danej substancji, przez co de facto booster NO może już nie działać. Dlatego jest to suplementacja cykliczna - stosuje się boostery NO w połączeniu z suplementami kreatynowymi, które zażywamy po treningu w odróżnieniu od boostera przed treningowego. Co jeszcze? Bardzo zwiększa się zasób energetyczno-treningowy naszych mięśni, przez co łatwiej następuje progres na każdej płaszczyźnie.

                Jak stosować tego typu środki? Otóż dawki należałoby wypróbować, bo na każdego suplement działa inaczej - można określić ewentualnie dawkę bazową jako punkt odniesienia (informacja na opakowaniu).

 

Activlab NO Muscle Pump [dzień treningowy]:

- porcja 50g w 200ml wody na 20-30min przed treningiem

Activlab Nitro Caps [dzień treningowy]:

- porcja 4kaps. Na 20-30min przed treningiem

 

AAKG i L-Arginina - dodatki do boosterów NO

                Jeżeli za cel obraliśmy sobie przed treningowe zwiększenie produkcji i poziomu tlenku azotu w organizmie, aby osiągnąć lepsze efekty, przydałoby się sięgnąć po suplement argininowy, gdyż z tego właśnie aminokwasu w reakcjach biochemicznych powstaje NO. Nie jest to jednak takie proste - najlepiej zaopatrzyć się w suplement AAKG (alfa-ketoglutaran argininy). Dlaczego właśnie tak? Otóż zwykła postać L-arginyny jest zbyt niestabilna w organizmie i posiada krótki okres aktywności biologicznej, co oznacza że na wiele nam się nie zda - może i boostery NO zawierają argininę niezbędną do produkcji tlenku azotu, jednakże zawsze dobrze jest mieć jakieś zabezpieczenie, zaś dodatkowo arginina wspomaga procesy zwiększające produkcję GH (growth hormon - hormon wzrostu). Forma ketokwasu, czyli AKG jest znacznie bardziej stabilna od podstawowej, zwykłej postaci, co oznacza, że i również skuteczniejsza.

                Bardzo dobrą alternatywą dla AKG jest zastosowanie kompleksu argininowego, czyli tak zwanego matrixu - jest to mieszanka różnych form argininy o różnej aktywności, czasie rozpadu oraz stabilności i „mocy”. Takim suplementem jest na przykład preparat Activlab Arginine3, który zawiera aż trzy jej formy (jak sama nazwa wskazuje): L-argininę, alfa-ketoglutaran argininy oraz pyroglutaminian argininy - zapewni nam to dostateczną pewność. Aminokwas ten może być w organizmie naturalnie produkowany z innego aminokwasu - cytruliny. Produkcja NO odbywa się na zasadzie reakcji: Arginina -> Cytrulina + NO

                Dawkowanie jest tutaj nieco odmienne niż w przypadku boosterów NO - suplement argininowy stosujemy również po treningu, aby utrzymać dłużej poziom NO i zarazem efekt pompy mięśniowej. Zatem jak to wygląda?

 

Activlab Arginine3 [dzień treningowy]:

- porcja 2kaps. przed treningiem + porcja 2kaps. po treningu

 

Activlab Arginine3 [dzień bez treningu]:

- porcja 1kaps. przed śniadaniem + porcja 1kaps. przed snem

 

Dlaczego tak? Otóż jak wspominałem, preparat ten wspomaga nie tylko produkcję tlenku azotu, ale jeszcze GH - nazywamy go zatem boosterem NO i HGH. Wspomoże to także regenerację nocną organizmu, a jak wiadomo bez optymalnej odnowy na poziomie komórkowym (w tym mięśniowym) się nie obejdzie.

 

Boostery i arginina + kreatyna

                Najczęściej łączy się wyżej wymienione środki z kreatyną. Dlaczego? Przypomnijcie sobie co daje nam zwiększony poziom tlenku azotu. Już wiecie? Dokładnie - rozszerzenie naczyń krwionośnych, a co za tym idzie lepszy transport kreatyny. Arginina zwiększa także zasoby naturalnej kreatyny w organizmie. Dodatkowo dzięki zwiększeniu objętości komórkowej, zwiększa się także magazyn glikogenowy (magazynujemy tam cukier w postaci glikogenu). Kreatynę w tym przypadku stosujemy rano, na czczo (5g) oraz po treningu (5g).

                Specyficznym środkiem są staki kreatynowe, które zawierają mieszankę różnych frakcji keratynowych (różne formy w jednym suplemencie). Preparaty te zawierają najczęściej AAKG oraz jabłczan cytruliny (o cytrulinie wspominałem wyżej - jest ona jakby prekursorem aminokwasu argininy). Dodatkowym elementem pozytywny tego połączenia jest zapewnienie substancjom kreatynowym optymalnego środowiska do działania (optymalne pH - kreatyna działa najlepiej w ściśle określonym przedziale pH) - dzięki temu zjawisku proces przekształcania kreatyny do zbędnej kreatyniny (wydalanej z organizmu wraz z moczem) ulega znacznemu spowolnieniu.

 

Stak kreatynowy jako przed treningówka?

                Bardzo często w stanach budowania siły i wytrzymałości mięśniowej (czasami również masy), osoby trenujące stosują matrixy kreatynowe przed treningiem oraz kolejną dawkę po treningu. Jest to odmienna opcja dawkowania dla przyjętej już formy „rano + po treningu”. Rano można zastosować odżywkę białkową lub aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach (BCAA) w celu uzyskania efektu antykatabolicznego po „nocnej głodówce”.

                Stosując w określonym celu dawkowanie przed i po treningowe można zmienić formę kreatyny - często osoby ćwiczące przeprowadzają cykl na monowodzianie kreatyny oraz jabłczanie/cytrynianie. Polecam natomiast opcję samego jabłczanu/cytrynianu lub staków keratynowych przy celu budowania siły i/lub masy.

 

Polecane suplementy:

- Activlab Nitro Caps

- Activlab NO Muscle Pump

- Activlab Arginine3

- Activlab TCM Pro

- Activlab Creatine3

 

Suplementacja Cykliczna cz.4.

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl